Minden évben várakozással kezdjük a nevelési évet. Izgatottak a gyerekek is, akik a nyári szünet után visszatérnek az intézményünkbe. Az új óvodások a környezetváltozás miatt szüleikkel együtt kicsit félve lépnek be az óvodába. Mégis ezekkel az új kihívásokkal együtt az ősz szépségeire hívjuk fel a gyerekek figyelmét. Csoportszobáink már az ősz vidám színeivel, virágaival, terméseivel várja a kicsiket, nagyokat, kezdődhet az új tanév!

 

Szeptemberben a legfontosabb feladatunk a beszoktatás, szocializáció: ismerkedés egymás nevével, jelével, a csoportszobával, az óvoda épületével, udvarával – sok ölbeli játékkal, csoportos játékokkal. Nagyobbak lettünk – változásaink észrevétele (magasság, súly, fényképnézegetés, életkor).

Majd megismerkednek a gyermekek középső csoportban a testrészekkel, érzékszerveikkel, azok funkcióival.

Megtapasztalják, hogy az időjárás megváltozik: a homok egyre hidegebb, többet esik az eső, kardigán, kabát, stb. kell már, reggelente köd van, a levelek elszíneződnek, majd lehullanak, sokat fúj a szél. Ismerkedünk a széllel, az esővel.

Az ősz színeit, kincseit felfedezzük a séták alkalmával: itt a lehetőség, hogy ismerkedjünk a gyümölcsök, zöldségek, termések tulajdonságaival, nevével, színével, ízével, gyűjtögetünk, barkácsolunk, kukoricát morzsolunk, diót, mogyorót törünk, tököt vájunk, leveleket gereblyézünk.

Az állatok és a növények készülődése télre októberben, novemberben figyelhető meg leginkább: költöző madarak megfigyelése, beszélgetés, képek nézegetése a téli álmot alvó erdei állatokról, lassan “eltűnik” a csiga, giliszta, légy… Léteznek lombhullató és örökzöld fák, érik a csipkebogyó, galagonya, áfonya, betakarítjuk a termést a kertből.

Pedagógiai programunk alapja a környezeti nevelés, mely szorosan kapcsolódik a természetvédelemhez. Az óvodánkba járó gyermekeket már pici koruktól fogva a  környezetük megóvására és szépítésére neveljük.

 

Czibikné Majorszki Ilona

óvodavezető